Werkwijze

Via de uitvaartondernemer of op particulier initiatief bezoek ik de nabestaande(n) kort na de begrafenis of crematie.

In een gesprek van ongeveer 2 uur wordt aandacht gegeven aan uw persoonlijke situatie. Hieruit blijkt wat specifiek voor u nodig is. Hierover geef ik u informatie en tips. U blijft zelf altijd verantwoordelijk en ook bepaalt u wat voor u het beste past. Mirre wijst de weg en neemt niet de praktische uitvoering over. Zo nodig wordt doorverwezen naar specialisten.

 

Emotionele ondersteuning:

Samen met u bekijken we het leven van de overledene. Natuurlijk is er ook aandacht voor het overlijden en de weg daar naar toe.

We kijken ook naar hoe u zelf het leven weer op kunt pakken en hoe u hier vorm aan kunt geven. Hoe is het om te rouwen, hoe ga je daar mee om?  Veel voorkomende gevoelens zijn bijvoorbeeld boosheid en angst. Mensen in rouw hebben vaak last van concentratieproblemen of slapeloosheid. Door hier aandacht aan te besteden krijgt u erkenning. U wordt gezien en gehoord. Dit werkt preventief waardoor u uw emoties beter aan kunt.

 

Praktische ondersteuning:

Om het verdriet toe te kunnen laten moeten eerst de praktische zaken geregeld zijn. Mirre geeft tips over allerlei praktische zaken als:

  • Bankzaken
  • Wel of geen notaris
  • Belastingen
  • Verzekeringen
  • Melden van het overlijden aan diverse instanties
  • Nalatenschap en erfrecht
  • Specifieke voorkomende vragen
  • Van dit gesprek wordt naar behoefte een verslag gemaakt met een overzicht van de instanties afgestemd op de persoonlijke situatie.

Als er behoefte is kan een vervolggesprek afgesproken worden.